Medusa.nl ALTIJD EEN PASSENDE WEBOPLOSSING

Nieuwsoverzicht

Wéér meer webshops dan fysieke winkels

Januari 2024: weer meer webshops dan fysieke winkelsBegin 2023 telde we in Nederland 82.124 fysieke winkels tegen 84.103 online winkels. Het aantal webshops is sinds 2010 ruim verzesvoudigd terwijl er elk jaar meer fysieke winkels sluiten dan dat er geopend worden. Begin 2024 staat de teller van het aantal webshops alweer op 91.640.

Hoewel de ontwikkeling nog volop in beweging verwacht men niet dat de winkels uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Beide verkoopkanalen komen tegemoet aan een vaak afwisselende behoefte bij consumenten. Wat de aantallen vertellen zegt echter niets over de omzetten van de verkoopkanalen. H

Hoe veilig is je wachtwoord in 2024?


Het gebruik van goede wachtwoorden is heel belangrijk. Hive Systems publiceert jaarlijks statistieken waarin te zien is hoe snel een wachtwoord te kraken is. Het is een lijst met het aantal gebruikte karakters (van 4 tot 18) in een wachtwoord, afgezet tegen de complexiteit van het wachtwoord. Hoe ze tot deze uitkomsten komen leggen ze uitgebreid uit op hun site bij hivesystems.io/password.

 

De tabel maakt duidelijk dat er echt een minimaal aantal karakters nodig is om het hackers moeilijker te maken. Bij gebruik van 8 karakters met kleine letters, hoofdletters én cijfers kan het wachtwoord al in 7 minuten(!) worden gekraakt. Ons advies is om zeker 11 karakters te gebruiken bestaande uit kleine letters, hoofdletters, cijfers én bijzondere tekens. Dit verhoogt de benodigde tijd aanzienlijk (34 jaar) zoals in de tabel te zien is.

De getoonde tabel gaat ervan uit dat hackers zonder enige voorkennis het wachtwoord gaan kraken. Maar als een wachtwoord is gestolen en dit wachtwoord vaker gebruikt wordt op verschillende websites dan zien de statistieken er dramatisch anders uit.
Vergelijk verschillende jaren! Elk jaar wordt er sneller gekraakt! 

Hoe AI onze copy transformeert

Hoe AI onze copy transformeertWaar in het verleden door technologische ontwikkelingen met name ‘praktische’ beroepen in het gedrang kwamen, zien we nu voor het eerst dat zogenaamde ‘theoretische’ beroepsgroepen ook beïnvloed worden. We kennen natuurlijk allemaal ChatGPT. Dé aanstichter van de huidige aardverschuiving en onrust in de markt.

Zo is er ook AI-technologie beschikbaar voor copy. De meest bekende AI tools voor copywriting zijn:

Copy.ai, Writesonic, Conversion.ai, Wordsmith en Rytr. AI-gedreven platforms die gebruikers helpen om snel en efficiënt teksten te schrijven voor verschillende doeleinden als advertentieteksten, productbeschrijvingen, social media-berichten, e-mails, advertenties, blogs, gepersonaliseerde verhalen, rapporten of artikelen.

 

Maar, er is zoveel meer. De meer generieke tools zijn pas het begin. Waar het echt interessant gaat worden, is bij doorontwikkelde systemen die zich specialiseren.

Nepreviews en misleidende zoekresultaten verboden vanaf 28 mei 2022

Nepreviews en misleidende zoekresultaten verboden vanaf 28 mei Er komt een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms. De wet gaat per 28 mei 2022 in.

  • Sites moeten vóór publicatie reviews checken op echtheid
  • Sites mogen niet betalen voor valse beoordelingen
  • Als er betaald is voor zoekresultaten moet dat duidelijk gemarkeerd zijn
  • Sites moeten duidelijk zijn over wie verantwoordelijk is voor de retourzendingen
  • Sites moeten zichtbaar maken als er sprake is van een gepersonaliseerd prijsaanbod
  • Dit geldt ook voor ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media
  • In de hele EU kunnen boetes opgelegd worden van minimaal 4 % van de omzet in een land

Kijk verder voor meer details.

Mijn wachtwoord onveilig? Hoezo?

Mijn wachtwoord onveilig?  Hoezo?Ja, het is verleidelijk om even ‘wachtwoord1’ of ‘Welk0m01!’ in tikken als er weer een nieuw wachtwoord gevraagd wordt. Maar…. Verstandig is het niet. Want wat voor de hand ligt daar zijn hackers heel vertrouwd mee. Op de  site van wachtwoordbeheerder NordPass vind je een interessante lijst uit 2020 over dit onderwerp. Hieruit de top 4 van meest gebruikte wachtwoorden.

 

 

wachtwoord aantal gebruikers gekraakt in aantal malen gebruikt
123456  2.543.285  minder dan
1 seconde
 23.597.311
123456789  961.435  minder dan
1 seconde
 7.870.694
 picture1  371.612  3 uur  11.190
 password  360.467  minder dan
1 seconde
 3.759.315

 

Het idee origineel te zijn met een simpel wachtwoord, raak je  hier waarschijnlijk wel mee kwijt. Simpel werkt dus niet.

Lees verder over: dubbele authenticatie, beveiligingsvragen, wachtzinnen, wachtwoordmanagers en encryptie.  

Fraudehelpdesk.nl meldt gevaarlijke sms-berichten koeriersdienst

Uit naam van verschillende koeriersdiensten worden door oplichters sms-berichten verstuurd. Ze konden vandaag geen pakje afleveren. Hierna wordt u gevraagd om op een link te klikken. Maar let op!

Na het klikken op de link krijgt u namelijk het verzoek om een track-and-trace-app te downloaden. Deze app bevat kwaadaardige software.

Wanneer u de app installeert, kan de oplichter namens uw nummer in grote aantallen aan willekeurige mensen valse sms-berichten versturen met de kwaadaardige link. Ook kan de app vanuit uw toestel belkosten en andere kosten maken die u terugziet op de telefoonrekening.

Deze sms-berichten worden verstuurd in verschillende varianten en talen. Bijvoorbeeld een melding van een gemiste oproep.

Medusa in top 10 beste websitemakers van Nederland

Medusa in top 10 beste websitemakers van NederlandBedrijvenconsultant.nl heeft in 2024 Medusa opnieuw geplaatst in hun top 10 van beste websitemakers / webdesign-bureaus van Nederland. Dit was de uitkomst van hun onderzoek naar web-bureaus die wél waarmaken wat ze beloven.

 

Waarom

De keuze is “onder andere gebaseerd op het aantal klantcasussen van de opdrachtnemer, de tevredenheid van de klanten, de houding om daadwerkelijk in-dienst-van een prestatie neer te zetten, positieve/negatieve geluiden die we in ons netwerk waarnemen, onze eigen ervaringen en klantervaringen”.

Ook in 2020 is de klant een mens met gewoonten, behoeften en emoties, maar…

Ook in 2020 is de klant een mens met gewoonten, behoeften en emoties, maar…Er zijn wel ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de klantervaring in de nabije toekomst. Daar zullen bedrijven en organisaties iets mee moeten:

  • Toenemend publiek bewustzijn
  • De value-based customer verwacht iets van bedrijven
  • Innovaties in betalen, maar iedereen erbij houden
  • Wie wil AI — kunstmatige intelligentie?
  • Algoritmen anticiperen eigenlijk op vooroordelen
  • Goed voor het individu, het collectief én de wereld!
  • Toenemende aandacht voor diversiteit
  • De kern: de klant wil gewoon beter geholpen worden.

Pas op! Spookfacturen op herhaling!

Pas op! Spookfacturen op herhaling!Het programma ‘Opgelicht?!’ van AVROTROS berichtte onlangs weer over de door vele ondernemers ontvangen spookfacturen voor registratie domeinnamen. Dit is een regelmatig terugkerende vorm van oplichting waarvan ‘Opgelicht?!’ zoals gezegd al vaker melding heeft gemaakt. Met het voorbeeld in de illustratie is te zien dat de oplichters schaamteloos gebruik maken van een reeds gebruikt template om maar weer eens een nieuwe poging te doen.

Laat je dus niet misleiden door de ‘officiële, formele’ presentatie en vooral: BETAAL NIET!

Ben jij winterklaar voor je smartphone?

Ben jij winterklaar voor je smartphone?Het seizoen van winterkou en nattigheid is niet lekker voor je smartphone. Als smartphone gebruiker kun je daar gelukkig wel op anticiperen door de winterse omstandigheden in de gaten te houden. Door te zorgen dat je de telefoon zo min mogelijk belast.

Kou verzwakt de accu en een oplaadbeurt gaat minder lang mee. Hoe kouder, hoe lager de capaciteit. Het beste wat je kunt doen is dan ook zorgen dat je de telefoon op temperatuur houdt door hem in je broekzak of binnenzak te doen.

Smartphone en E-mail prima koppel voor online verkoop!

Smartphone  +  E-mail prima koppel voor online verkoop!Het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 laat zien dat e-mail nog steeds een belangrijke rol speelt bij de keuzes van consumenten. Zeker 59 procent van Nederlanders deed naar aanleiding van een mailing een aankoop en als e-mail van een webshop komt zelfs 73%. Overigens leest meer dan de helft van de Nederlanders (54%) de e-mail op een smartphone.

En via dezelfde smartphone doet inmiddels 31% van de Nederlanders zijn online aankopen (22% in 2018).

 

36 procent van de Nederlanders vinden het ronduit prettig om mailings te ontvangen met aanbiedingen die aansluiten op persoonlijke interesses.  

Verbeter je landingspagina’s

Verbeter je landingspagina’sEen landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit social media, via een zoekopdracht of een online of offline campagne. Als er inderdaad bezoekers zijn ‘geland’ dan wil je optimaal profiteren van hun interesse. Hieronder een aantal tips die daarbij kunnen helpen.

  • Zorg voor focus en een consistente samenhang met de informatie die de aanleiding is  voor het bezoek.  
  • Maak een Call to Action (CTA) die de gebruiker aanspoort tot verdere actie.
  • Check de techniek; controleer de laadtijd van de pagina en zorg dat afbeeldingen goed gecomprimeerd zijn. 
  • Zorg voor een mobiele variant die ook goed is. 

Door gebruik like-button is een website verantwoordelijk voor datadeling met Facebook

Door gebruik like-button is een website verantwoordelijk voor datadeling met FacebookVolgens het Europees Hof is een website gedeeltelijk verantwoordelijk voor de dataverzameling van Facebook. Door het gebruik van Facebook code (likeknop, facebook-pixel, shareknop) maakt de website het verzamelen van gegevens mogelijk.   

Een website is echter niet verantwoordelijk voor de manier waarop Facebook die gegevens verwerkt.

Is er Facebook code aanwezig dan wordt er uitbundig verzameld. Het IP-adres is daarbij de kapstok waar alle verzamelde gegevens aan gehangen worden. En al is er (nog) geen naam, de gegevens die over IP-adres X verzameld worden leveren een steeds verfijnder profiel op van de gebruiker(s) van IP-adres X. En op basis van die gegevens wordt gepoogd gebruikers te verleiden tot of te overtuigen van al het mogelijke.

Een effectieve webpagina samenstellen: Core Model

Een effectieve webpagina samenstellen: Core ModelHoe maak je de essentiële pagina’s van je website effectief? Met het ‘Core Model ’ zorg je dat bezoekers vinden wat zij zoeken - antwoorden - maar zorg je ook dat jij je business goals haalt.  

 

Maak een klik relevant

Bezoekers komen vaak niet eens meer op de homepage maar bijvoorbeeld via een zoekmachine of via social media op een webpagina. Creëer daar dus al adequate informatie die de weg wijst naar het antwoord dat ze zoeken. Maak je pagina’s vervolgens helder van structuur zodat bezoekers makkelijk hun doelstelling halen en jij een goed rendement haalt uit hun acties.

 

Hoe weet ik wat belangrijk is?

Met de Core Model-methode krijg je een goed inzicht hoe je webpagina’s moet samenstellen. Door een duidelijk onderscheid te maken tussen de insteek van de gebruiker en die van de webeigenaar achterhaal je de overlap in belangen. In die overlap beteken je iets voor elkaar en dat moet dan ook de inhoud bepalen van de specifieke webpagina. Je moet dus achterhalen wat het doel van de gebruikers is. Probeer je te verplaatsen in de wensen en behoeften van je gebruiker en stem daar op af.

De cookiewall/-muur mag niet meer!

De cookiewall/-muur mag niet meer!In maart 2019 maakte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekend dat een cookiewall een overtreding is van de AVG. De dwingende pop-up voldoet niet aan de eisen die gesteld worden in de AVG.

De eisen voor een geldige toestemming zijn namelijk:

  • vrijelijk gegeven – er mag geen druk of een nadeel zijn bij geen toestemming
  • ondubbelzinnig – er moet een duidelijke actieve handeling zijn
  • geïnformeerd – de keuzes moeten duidelijk zijn voor de gebruikers
  • specifiek – het moet eenduidig zijn waar een gebruiker wel en niet toestemming aan verleent

 

Afwijzing van tracking- of volg-cookies mag absoluut niet tot gevolg hebben dat de toegang tot een website wordt geweigerd volgens de AP.  Wat gaat het worden? Hoewel deze regels nu zijn vastgesteld is...

De e-Privacy Verordening (ePV) wordt de volgende stap

De e-Privacy Verordening (ePV) wordt de volgende stapIn 2018...

Al bekomen van de AVG? Blijven opletten! Er komt alweer een nieuwe privacywet aan: e-Privacy Verordening (ePV). Voluit heet die: Verordening van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de eerbiediging van het privéleven en de bescherming van persoonsgegevens in elektronische communicatie.

Dit is een bijzondere wet die straks voorrang heeft op de AVG-wet en een vervanging is van de richtlijn betreffende elektronische communicatie uit 2002 (!).


[Update 2024] • Inmiddels...

Per 11 Januari 2024 is De Europese dataverordening in werking getreden en worden nieuwe regels ingevoerd voor een eerlijke en innovatieve data-economie.
Na deze inwerkingtreding zal de dataverordening in 20 maanden van toepassing worden, d.w.z. op 12 september 2025.

Facebook-pixel? Nee, inmiddels heet die: Meta-pixel. Medusa plaatst die alleen als de klant er om vraagt

Facebook-pixel? Medusa plaatst die alleen als de klant er om vraagtDe aandacht die er op dit moment is voor de Facebook-pixel is goed. Maar het is niet zo dat het om iets nieuws gaat.

Het is de wens van elke adverteerder om zo ‘persoonlijk’ mogelijk te adverteren. Door surfgedrag te analyseren kan dit doelgerichter.

[Update]

De Facebook-pixel heet inmiddels Meta-pixel.

Google opent strijd tegen opdringerige reclames

Google opent strijd tegen opdringerige reclamesDoor opdringerige reclames uit te filteren met een adfilter.
Google wil rustigere banners om te voorkomen dat gebruikers add-ons van derden kiezen die advertenties uitschakelen. Met ruim 60 procent van alle browsergebruikers heeft Chrome veel invloed op de advertentiemarkt. Sites hebben Chrome nodig en genereren inkomsten uit advertenties van derden op hun site. Het is dus in het belang van sites en adverteerders om zich te voegen naar de wensen van Chrome.

De belangrijkste webdesigntrends voor een succesvol 2018

De belangrijkste webdesigntrends voor een succesvol 2018Een creatief design trekt de aandacht van de sitebezoeker en een heldere content houdt deze vast. Daarom, zorg dat een website eenvoudig en functioneel is met een up-to-date vormgeving. 

Recent onderzoek geeft aan waarom je dat zou moeten doen:

  • 48% van de bezoekers geeft aan dat het design van een website de belangrijkste factor is die de geloofwaardigheid van een site bepaalt.
  • 94% van de bezoekers geeft aan dat het design van een website een reden is om een site te wantrouwen.
  • 38% van de bezoekers verlaten een website als de lay-out saai of onaantrekkelijk is.
  • 67% van de bezoekers, leest wel de mooi vormgegeven delen maar negeert de saaie delen als ze 15 minuten op een website hebben.
  • 67% van de kopers zijn eerder geneigd te kopen van een site die ook een goede mobiele versie heeft.

Kijk verder en lees je hoe je dat aan kunt pakken.

Omnichannel retail wordt het nieuwe gewoon

Omnichannel retail wordt het nieuwe gewoonSommige producten laten zich prima online verkopen. Electronica, speelgoed en schoenen bijvoorbeeld. Maar dat je online iets kan verkopen betekent niet automatisch dat je ook een fatsoenlijk rendement kan maken. Omzet is nog lang geen winst. Hoe lang gaan investeerders en financiers nog denken dat er winst gaat komen?

De druk neemt toe en op dit moment blijkt dat de pure webshoppers als Coolblue, Bol en Wehkamp, worstelen met het 100% web businessmodel. Coolblue wil dan ook nog meer uitbreiden met fysieke winkels om zo meer dan één verkoopkanaal te hebben.

Online en offline gaan in 2018 prima samen. Omnichannel retail is het nieuwe gewoon.

Bijna 90 procent van de Nederlanders koopt weleens iets online en steeds meer mobiel

Bijna 90 procent van de Nederlanders koopt weleens iets online en mobiel wordt steeds belangrijkerOnderzoek over de eerste 6 maanden van 2017 wijst uit dat inmiddels bijna 90 procent van de Nederlanders weleens iets online koopt. De online kopers gaven gemiddeld zo’n 757 euro in dat half jaar en dit wordt alleen maar meer.
Nederlanders geven nu 23 procent van hun totale bestedingen uit aan producten en diensten via webshops. De verwachting dat is dat in vijf jaar groeit naar zo’n 35 procent.
Met name jongeren voorspellen een stevige toename van het online aandeel in hun uitgave en gebruik van de smartphone daarbij.

SEO-checklist voor je website

SEO-checklist voor je websiteGoogle kijkt op zijn eigen manier naar een website in hun streven om websites beter te maken. De sites die het goed doen worden beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten. Met de aanpak van de zwakke plekken kun je dus een voorsprong nemen op de concurrentie.

 

De belangrijkste verbeterpunten hebben we op een rij gezet. Er is een onderscheid te maken tussen techniek, content en promotie.

Enkele van de genoemde aandachtspunten zijn: de snelheid van de website, is de site aangemeld bij Google Mijn Bedrijf, teveel keywords, geen prikkelende inhoud geplaatst, gebruik de gratis Google Search Console om je website te verbeteren…

 

Maar er is meer, bekijk het allemaal.

Een jaar 'No More Ransom' en bijna 30.000 gegijzelde apparaten gedecodeerd

Een jaar 'No More Ransom' en bijna 30.000 gegijzelde apparaten gedecodeerdNo more Ransom is het samenwerkingsverband tussen de politie, beveiligingsbedrijvenen 109 partners en is naar eigen zeggen erg succesvol. Een jaar geleden zette dit Team High Tech Crime de site nomoreransom.org online om zo gezamelijk ransomeware te bestrijden.

Ransomware is een vorm van malware die de computer van de slachtoffers vergrendelt of hun data versleutelt. Hierna wordt losgeld geëist om de controle over het getroffen apparaat of de bestanden terug te krijgen. Ransomware is een grote bedreiging voor de rechtshandhaving in de EU. 

Betaaltermijn grote bedrijven naar maximaal 60 dagen

Betaaltermijn grote bedrijven naar maximaal 60 dagenDankzij het initiatief van Betaalme.nu geldt er per 1 juli 2017 een maximale betaaltermijn van 60 dagen. Met name grote bedrijven maakten misbruik van hun machtspositie en hadden daarmee een negatief effect op de financiële positie van kleine ondernemingen. Betaaltermijnen van 90 of zelfs 120 dagen zijn nu verleden tijd.

 

Als een contract toch een langere betaaltermijn bevat dan is die afspraak ‘nietig’ en geldt automatisch een betaaltermijn van 30 dagen. Bijna 50 grote bedrijven en instellingen doen inmiddels mee aan Betaalme.nu en het ministerie van Economische Zaken ondersteunt dit initiatief.
Hoewel het nu in de wet is vastgelegd kan de praktijk natuurlijk altijd weerbarstiger blijken. Want wat voor keuze maak je wanneer je als kleine zelfstandige uit commercieel oogpunt op je rechten gaat staan maar dit ook gelijk het einde van de handelsrelatie betekent?

 

Thought leader: krijg aandacht door je expertise

Thought leader: krijg aandacht door je expertiseThought leadership betekent dat een individu of bedrijf in een specifiek vakgebied wordt gezien als autoriteit met een toonaangevende expertise. Deze ‘gedachte leider’ heeft een positie waarbij een dienst of product dat deze ‘thought leader’ aanbiedt kan rekenen op extra aandacht en bovengemiddeld vertrouwen. Het is dus commercieel interessant om als zodanig in beeld te komen in de markt waar je je op richt.

Dat kan al door berichten die jij interessant vindt te delen in je netwerk. We mogen veronderstellen dat je iemand bent die bij wilt blijven in het vakgebied en regelmatig het een en ander leest. Hierbij vorm je je een mening over de inhoud van een artikel. Als je het een interessante bijdrage vindt aan je vakgebied deel je het bericht met anderen. Door hier een doorgeefluik te zijn van relevante berichten profileer je je vanzelf als expert. Maar hoe doe je dat precies? 

 

De interactie met digitale informatie zal veranderen met calm technology

De interactie met digitale informatie zal veranderen met calm technologyZoals iedereen kan waarnemen lijken veel mensen te worden verzwolgen door hun smartphone. Het gebruik leidt immers vaak tot een zekere afwezigheid door buitensluiting van de omgeving. De oorzaak ligt in het feit dat de interactie met de digitale informatie uitsluitend via schermen plaatsvindt. Wat niet minder zal worden omdat er steeds meer valt te raadplegen via een mobieltje.

 

Calm technology zegt daarover: ‘mensen moeten met de digitale wereld kunnen interacteren, zonder de fysieke uit het oog te verliezen’. Technologie moet in de toekomst voornamelijk in onze periferie, de grenzen van ons aandachtsveld, blijven. Alleen wanneer nodig, moet het zich verplaatsen naar het middelpunt van onze focus. Lees verder over 'Behapbare informatie met één oogopslag', 'Maak het menselijk' en ' Gebruik alle zintuigen'.

 

De belangrijke retail-verkoopkanalen van nú: web, mobiel, social media en winkel

De moderne consument laat zich vooral verleiden door retailers die consumenten een consistente en toch verrassende beleving bieden op de plekken waar die zich begeven. De aanbieders doen dit door de actuele retail-verkoopkanalen goed op elkaar te laten aansluiten. Denk aan: web, mobiel, social media en winkel.

Beeldinformatie verwerken we 60.000 keer sneller dan tekst

Beeldinformatie verwerken we 60.000 keer sneller dan tekstMet de overdaad aan informatie die sites aanbieden gaat de gebruiker automatisch filteren en oppikken wat het gemakkelijkste is om op te nemen. Van alle menselijke communicatie is 93% procent visueel en tekst wordt door 81% van de mensen slechts vluchtig bekeken.
Beeldinformatie verwerken we 60.000 keer sneller dan tekst. Mensen leren bijvoorbeeld 40% beter als er ondersteuning is van beeldmateriaal en berichten met visuele content worden 94% vaker gelezen.
Visuele content heeft een groter effect en daarom zal visuele communicatie een steeds belangrijkere rol krijgen in de communicatie en de marketing. Zo maakt 85 procent van de consumenten een keuze over de aanschaf van een product na het zien van een productvideo.

 

5 Tips!

Online verkoop via smartphone groeit gestaag

Online verkoop via smartphone groeit gestaagHet aantal  online kopers in Nederland in het derde kwartaal van 2016 was 11 miljoen. Ze deden samen 41,65 miljoen aankopen en besteedden daarbij € 4,48 miljard. Een stijging van 28% ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

mobiele sites - webshops

Wat wil een sitebezoeker? De vier micro-momenten van Google

Wat wil een sitebezoeker? De vier micro-momenten van GoogleConsumenten willen vooral dat hun behoeften in het moment bevredigd worden. Zorg dus als bedrijf voor informatie op het juiste moment en in de juiste context.

 

Zeker de millennial beschouwt de smartphone als een verlengstuk van zichzelf, bijna 90 procent draagt zijn smartphone dan ook dag en nacht bij zich. De momenten dat iemand naar zijn telefoon grijpt kennen doorgaans vier concrete karakteristieken. De vraag is altijd:

  • ‘ik wil iets doen’,
  • ‘ik wil ergens heen’,
  • ‘ik wil iets kopen’ of
  • ‘ik wil iets weten’.

Deze interactiemomenten heeft Google inmiddels gedoopt tot micro-momenten. Kleine momenten waarin de consument open staat voor informatie van bedrijven en zich, al dan niet bewust, laat verleiden. Om een voorbeeld te geven: 82 procent zegt in de winkel een aankoopbeslissing te nemen op basis van online informatie.

Google top3 ranking-factoren: content, links en RankBrain

Google top3 ranking-factoren: content, links en RankBrainZoekmachines willen snel en overzichtelijk resultaten aanbieden die het meest relevante, unieke en betrouwbare antwoord kunnen geven op een vraag of behoefte.

Dat is namelijk wat gebruikers zoeken:

1 - het antwoord op een vraag

2 - het antwoord op een behoefte

3 - of iets wat deze twee dichterbij kunnen brengen.

 

Wat kun je met je site daar aan bijdragen?

6 Belangrijke punten bij het verzenden van nieuwsbrieven

6 Belangrijke punten bij het verzenden van nieuwsbrievenStap 1: Kies voor de nieuwsbrief een prikkelende titel die gretig maakt.

Stap 2: Zorg dat de afzender wordt herkend.

Stap 3: Stuur op het moment dat de ontvanger wil en kan lezen.

Stap 4: Speel in op de ontvanger.

Stap 5: Blijf je nieuwsbrief testen en verbeteren.

Stap 6: Werf nieuwe adressen met toestemming.

 

Bekijk het overzicht.

 

5 belangrijkste regels voor een webshop

5 belangrijkste regels voor een webshopAls webshopeigenaar heb je veel verplichtingen. Je moet bepaalde informatie geven, je website moet aan bepaalde vereisten voldoen en bovendien hebben klanten bij een webshop meer rechten dan in een 'gewone' winkel.

Informeer je over het verschil met gewone winkels, de verplichte informatie, productkenmerken die je moet vermelden, cookies en privacygegevens en hoe handig algemene voorwaarden zijn.

Websites worden in een F-vorm gelezen

Websites worden gelezen in een F-vorm Jacob Nielsen onderzocht  in 2006 met eye-tracking camera’s hoe bezoekers van een website de webpagina bekeken. Uit dit onderzoek concludeerde hij dat deze mensen teksten op webpagina’s niet woord voor woord lezen maar de pagina via een vast patroon bekijken. Dit patroon heeft de vorm van een F en heet daarom in het Engels F-shaped pattern en in het Nederlands F-vorm.

De goede kleuren kiezen voor je website

De goede kleuren kiezen voor je websiteKleur heeft een belangrijke impact op de bezoekers van je website. Terwijl mensen in gemiddeld 90 seconden een oordeel vellen over een product, bestaat dit oordeel ook nog voor 85% uit de beleving van kleur.

 

Kleuren leiden tot verschillende emotionele reacties. Ze leiden tot een bepaald gevoel, het gevoel dat een bezoeker heeft bij jouw website.
Het is dus goed om eens stil te staan bij de basis kleur(en) van de website.
De psychologische associaties van kleuren kunnen bepaalde emotionele reacties opwekken.
Wat betekenen alle kleuren nou precies?

Zoekmachines die uw privacy wél waarborgen!

Zoekmachines die uw privacy wél waarborgen! Google is onmiskenbaar de meest gebruikte zoekmachine met 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Google verdient er veel geld mee, met name door de keuzes van de gebruiker te verzamelen en daarop met aansluitende advertenties en selectieve zoekresultaten op te reageren. De gebruiker is als individu wellicht niet bekend maar heel veel van zijn privézaken zijn dat wel.

Voor degene die dat niet wil zijn er privacy vriendelijke zoekmachines als: Duckduckgo, Startpage.com en Ixquick.com. Deze zoekmachines bewaren IP adres en zoekwoorden niet en maken dus geen bezoekersprofiel.

Vanaf 1 januari 2016 geldt een meldplicht voor datalekken

Vanaf 1 januari 2016 geldt een meldplicht voor datalekkenOp 1 januari 2016 is voor organisaties (bedrijven én overheden) de ‘meldplicht datalekken’ ingegaan. Elke organisatie moet binnen drie dagen een (ernstig) datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

We spreken van een datalek bij toegang tot, vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens bij een organisatie zonder dat dit de bedoeling is.

 

Voorbeelden van datalekken zijn: een kwijtgeraakte USB-stick met persoonsgegevens, een gestolen laptop of een inbraak in een databestand door cybercriminelen. U hoeft een datalek alleen te melden als dit leidt tot ernstige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens.

Over verplichte vermelding van KvK-nummer en btw-nummer

Communiceren doe je als ondernemer op velerlei wijzen. Op papier maar ook digitaal. Over de laatste vorm heeft ook de wetgever nagedacht en wetgeving geformuleerd.

Hier een overzicht van wat de wet vereist bij uw communicatie uitingen.

Google heeft meer mobiele dan desktop zoekopdrachten

Het aantal mobiele zoekopdrachten via Google overstijgt inmiddels het aantal zoekopdrachten via de desktop. Daarbij worden schermen kleiner dan 6 inch als ‘mobiel’ aangemerkt.

De verschuiving houdt een uitdaging in voor Google, omdat zoeken ook kan in apps van retailers als Amazon. In dat geval krijgen consumenten geen Google advertenties meer te zien.

 

Bron: Emerce

 

Heeft je WordPress site een back-up? Maak ‘m!

Onderzoek van CodeGuard wijst uit dat gebruikers van WordPress sites zelden een back-up maken. Terwijl er in het verleden tal van aanvallen zijn geweest waarbij de inhoud volledig of gedeeltelijk is gewist.
Slechts 21 procent van de WP gebruikers maakt een back-up en 22 procent heeft geen idee hoe je dat moet doen. Hoewel er back-up plugins zijn, gebruikt 76% van de WP gebruikers die niet en zegt 22 procent ronduit dat het niet belangrijk is.

Wil je waardering van Google voor je mobiele site?

Als op je mobiele telefoon in een pagina de tekst veel te klein is, de link moeilijk is in te tikken of je moet alle kanten heen scrollen om de website goed te kunnen bekijken dan is de betreffende site niet erg mobiel vriendelijk. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn op een mobiele telefoon of tablet.
Sinds 21 april 2015 gaat Google het makkelijker maken voor mensen die informatie zoeken op mobiele apparaten.

WordPress veruit favoriet bij hackers

Geen CMS-systeem wordt vaker aangevallen dan WordPress. Dat blijkt uit onderzoek van Imperva.

WordPress websites liggen 24,1 procent vaker onder vuur dan websites met andere systemen.

Minder cookiemeldingen!

Een kleine week geleden werd bekend gemaakt dat de VVD, PvdA, CDA, SP,

PVV en D66 instemden met het verbeteren en vereenvoudigen van de cookiewet.

13 juni treedt de nieuwe EU wetgeving voor webshops in werking

Eigenaren van webshops dienen door deze wijziging in de wet een paar belangrijke zaken in hun webwinkel en algemene voorwaarden wijzigen. Zorg er dus voor dat je webwinkel en algemene voorwaarden tijdig aan deze nieuwe regels voldoen. Waakhond OPTA kan je anders een boete opleggen die kan oplopen tot maar liefst € 450.000,-

Zorg voor een goede beveiliging

Het is betrekkelijk eenvoudig om aan de belangrijkste beveiligingsvoorwaarden te voldoen en daarmee je website tegen digitale inbrekers te beschermen . 100% waterdichte bescherming kan jammer genoeg niet, maar wanneer je e.e.a. in acht neemt, is de kans dat je website wordt gehackt behoorlijk verminderd!

Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd

De betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheden worden wettelijk vastgelegd. Nu wordt alleen gesteld dat de betalingstermijn 'niet onredelijk' mag zijn.

Deze wijziging zou aanvankelijk per 1 januari 2013 worden doorgevoerd, maar dit is uitgesteld tot 16 maart.

Met servicecontract altijd up-to-date

Het internet is voortdurend in ontwikkeling, nieuwe technologieën komen beschikbaar en andere raken in onmin. Ook in het kat-en-muis spel tussen hackers, spammers en beveiligers ontstaan regelmatig updates van browsers met aangescherpte beveiligingsfeatures. Uw website en het achterliggende content managementsysteem moeten ingericht zijn om al die ontwikkelingen te kunnen volgen. Dat kan alleen als we de vinger aan de pols houden. Om die reden biedt Medusa servicecontracten aan om dit op maandelijkse basis te controleren.

Google past zoekalgoritme drastisch aan

Google is een offensief gestart tegen content farms, sites met minderwaardige content die de zoekmachine manipuleren. Het veranderde algoritme heeft een impact van 11,8 procent op de zoekresultaten.

Webwinkels vrezen fraude rond feestdagen

Webwinkels vrezen de dupe te worden van frauderende online kerstshoppers.
Dat zegt Edwin Entius van Global Ecommerce, een adviesbureau voor webwinkels, tegenover De Telegraaf. Steeds meer mensen zouden de creditcardebetaling van hun aangeschafte kleding of elektronica op eenvoudige en slinkse wijze ongedaan maken.

Afhakende online shoppers vaak gewoon voorzichtige kopers

65 procent van de online shoppers wacht een dag of langer voordat men de aankoop doet. Dit komt naar voren in het onderzoek van softwarebeveiliger McAfee: ‘Digital Window Shopping: The Long Journey to Buy’. De uitkomsten uit het onderzoek zijn gebaseerd op 163 miljoen online transacties.

Online marketing is populair bij webwinkels

Van de Nederlandse webwinkels zet 86,4% online marketing in en 49,5% vertrouwt uitsluitend op internet als marketingkanaal.

Google veruit meest gebruikte zoekmachine

Google staat nog altijd stijf bovenaan als het gaat om het zoeken op internet. 95 Procent van de Nederlanders gebruikt Google wel eens, ilse volgt op ruime afstand (9 procent).

Periodiek onderhoud aan uw website

Bent u er al achter dat uw website eigenlijk nooit af is? Bezoekers van uw site beoordelen uw organisatie op basis van de content die ze aangeboden krijgen en hoe makkelijk deze informatie te bereiken is. Relevante, actuele content en een gebruiksvriendelijke interface zijn een absolute noodzaak. Ook heeft een website een voortdurende interactie met de internetwereld. Google indexeert en evalueert regelmatig uw site, spambots infiltreren op steeds slinkser wijze en de weergave in nieuwe browsers blijkt telkens weer een verrassing. De overheid doet ook een duit in het zakje als het gaat om aanpassingen op het gebied van de regelgeving.

Wilt u verrassingen voorkomen, dan is een regelmatig controle van de site op diverse onderdelen aan te bevelen. Medusa kan op vrijblijvende basis een inventarisatie maken van dreigende problemen voor uw website en suggesties bieden voor oplossingen.

Medusa en Plexus gaan samen verder

Internet dienstverleners Medusa, Medusa Usage Advice B.V. en Plexus ICT B.V. hebben besloten om per 1 augustus 2006 de werkzaamheden te bundelen. Samen gaan we verder onder de naam Medusa, Media Usage Advice B.V.

Medusa Office - nieuwe webbased applicatie voor MKB

Tijdens een telefoongesprek met uw klant alle eerdere gesprekken en afspraken bij de hand hebben; een actueel urenoverzicht per project of mederwerker; een gezamelijk afspraak plannen; op vakantie toch even die dringende vraag beantwoorden.
Herkent u deze situaties?

Medusa Office biedt het MKB de oplossing om de vele processen rondom uw relaties, projecten en personeel helder vast te leggen, inzichtelijk en beheersbaar te maken.

Medusa Office is als webbased applicatie optimaal bereikbaar vanaf elke werkplek met internetverbinding. Installatie van aparte software is overbodig. De gangbare breedbandverbindingen zijn ruimschoots voldoende om prettig en snel met de applicatie te kunnen werken. Op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid zijn diverse oplossingen voor handen om gegevens bijvoorbeeld te versleutelen en de data volgens een strak schema te backuppen.

Waarom accessibility?

Wist u dat in Nederland ruim 625.000 mensen niet goed kunnen zien en 20.000 mensen zelfs helemaal niets kunnen zien? Het internet is juist voor mensen met een functiebeperking hét medium om informatie op te zoeken of in contact te komen met anderen. Helaas wordt er bij het ontwikkelen van websites onvoldoende of zelfs geen rekening gehouden met de beperkingen van deze mensen. Medusa en Reëlle (communicatiemanagementbureau uit Best) willen hier gezamenlijk verandering in brengen.

Investeringsaftrek voor het maken van een website is mogelijk.

Onze accountants hebben uitgezocht of de realisatie van een website in aanmerking komt voor de investeringsaftrek.

Gehandicapt toegankelijkheid

Voor mensen met een handicap is het gebruik van Internet vaak een probleem. Blinden, slechtzienden of mensen met motorische handicap stuiten regelmatige op websites die voor hen ontoegankelijk zijn ondanks het gebruik van hulpmiddelen zoals brailleregels en speciale browserinstellingen. Toch is dit niet nodig.

Naar bovenkant pagina