Afhakende online shoppers vaak gewoon voorzichtige kopers
65 procent van de online shoppers wacht een dag of langer voordat men de aankoop doet. Dit komt naar voren in het onderzoek van softwarebeveiliger McAfee: ‘Digital Window Shopping: The Long Journey to Buy’. De uitkomsten uit het onderzoek zijn gebaseerd op 163 miljoen online transacties.
De online shoppers vullen hun winkelkarretje en verlaten vervolgens de site. Een groot percentage komt echter later terug om de aankoop af te maken. Veel ‘afhakers’ blijken dus gewoon voorzichtige shoppers te zijn.
Uit het onderzoek bleek tevens dat veel marketeers prijskortingen en herinneringsmails inzetten als ze zien dat een karretje verlaten wordt. Consumenten die dit doorhebben kunnen hier gebruik van gaan maken. Een ander belangrijk punt blijft de veiligheid van de site. Volgens McAfee stijgt de conversie met 11 procent als shoppers een veiligheids-logo voorbij zien komen in het koopproces. De softwarebeveiliger deed hiertoe een AB-test en zag een duidelijke verandering in het shopgedrag.
Naar aanleiding van het onderzoek geeft McAfee een drietal tips om het aantal achtergelaten winkelwagentjes tegen te gaan:
- Zorg dat de consument zich op iedere webpagina veilig voelt - Webwinkels dienen op iedere pagina te laten zien dat winkelen bij hen veilig is. Onder andere door een pivacy policy te laten zien, of veiligheids-logo’s te plaatsen. Bij een veiligheidslogo is het wel belangrijk voor een merk of instantie te kiezen dat de consumenten herkennen als veilig.
- Wees geduldig, raak niet in paniek - Benader een afvallige niet te snel, met het risico dat je irriteert. Hou er rekening mee dat consumenten na enige tijd toch hun aankoop afmaken.
- Optimaliseer de hele site - Het hele plaatje is belangrijker dan alleen de focus op de achtergelaten winkelwagen. Waarom verlaat een consument de website? Het gaat niet alleen om de kassa, maar om de hele online ervaring.