• soms willen we iets onder de aandacht brengen, verzameling vintage fototoestellen

Soms willen we iets onder de aandacht brengen

Omdat het leuk is om te weten...

Medusa.nl ALTIJD EEN PASSENDE WEBOPLOSSING

De interactie met digitale informatie zal veranderen met calm technology

 

De interactie met digitale informatie zal veranderen met calm technology

 

Zoals iedereen kan waarnemen lijken veel mensen te worden verzwolgen door hun smartphone. Het gebruik leidt immers vaak tot een zekere afwezigheid door buitensluiting van de omgeving. De oorzaak ligt in het feit dat de interactie met de digitale informatie uitsluitend via schermen plaatsvindt. Wat niet minder zal worden omdat er steeds meer valt te raadplegen via een mobieltje.

 

Calm technology zegt daarover: ‘mensen moeten met de digitale wereld kunnen interacteren, zonder de fysieke uit het oog te verliezen’. Technologie moet in de toekomst voornamelijk in onze periferie, de grenzen van ons aandachtsveld, blijven. Alleen wanneer nodig, moet het zich verplaatsen naar het middelpunt van onze focus.

De tweedimensionale interacties op de digitale schermen moeten worden vervangen door een ervaring waar de digitale en de fysieke wereld gaan samenvloeien tot één interactie-cyclus.

 

1 - Behapbare informatie met één oogopslag

Informatie in je periferie moet gemakkelijk te interpreteren zijn. Geen ingewikkelde of gedetailleerde data, maar behapbare informatie die je in één oogopslag kunt verwerken. Pas wanneer je geïnteresseerd bent, moet je de informatie in meer detail kunnen bekijken.

 

Augmented reality biedt de mogelijkheid om simpele cues in je ooghoek te tonen. Je ziet de informatie niet door een raampje, maar direct in de fysieke wereld. Daardoor is er een duidelijke koppeling met een fysiek object of actie. De cue zelf heeft minder detail nodig. Zo kan een rode pijl voor je vriezer je eraan herinneren om je vlees voor vanavond eruit te halen.

 

Ook fysieke ‘connected’ objecten geven betekenis aan informatie. Denk aan een pillendoosje dat oplicht als iemand zijn medicijn niet op tijd neemt. Subtiele maar effectieve feedback.

 

2 - Maak het menselijk

Mensen interacteren met de wereld om hen heen in een ‘natuurlijke’ manier. Door te praten en gebaren te maken. Maar niet door op knoppen te klikken. Door interacties met de digitale wereld te ontwerpen zoals in de fysieke wereld, hebben mensen er minder hun volledige aandacht voor nodig.

 

Door de komst van chatbots kunnen gebruikers al op een menselijkere manier om hulp vragen. Maar het gaat pas echt natuurlijk worden als we met technologie om ons heen kunnen praten, zoals met Siri en Google Home al enigszins kan. Als je gewoon tegen je huis kunt zeggen dat het licht aan moet, kun jij lekker je boek blijven lezen.

 

Ook augmented reality helpt met natuurlijke gebaren om met data te interacteren. Zo kun je iets aantikken in de fysieke wereld om er meer informatie over te krijgen. En misschien kun je hetzelfde straks wel met gezichtsuitdrukkingen. Geen Tinder meer op je telefoon, maar een simpele knipoog naar een voorbijganger en je hebt een match!

 

3 - Gebruik alle zintuigen

In de echte wereld zijn mensen gewend aan multimodale interacties. Deze interacties zijn veel rijker dan puur visuele interacties. Denk maar eens aan het induwen van de Play-knop op je oude stereotoren. Je voelt het induwen van de knop, en hoort een bevestigende ‘klik’, nog voordat je liedje gaat spelen.

 

Haptische feedback’ kan veel subtiele informatie geven, zonder dat het je volledige aandacht vraagt. Haptische feedback of haptics is een vorm van kinesthetische tactiele communicatie, oftewel gevoelsmatig en tastbaar. Materiaal kan zich bijvoorbeeld aanpassen aan de situatie, of slimme kleding kan zachtjes trillen om je ergens op te wijzen. Bovendien blijft haptische informatie gemakkelijker privé. Denk aan een pinpas die reageert op je banksaldo. Heb je weinig geld, dan is de pinpas slap.

 

Ook auditieve feedback helpt om niet je volledige aandacht op te eisen. Een geluidje ter bevestiging van je actie betekent dat je niet naar een actie hoeft te kijken. Door geluiden goed te ontwerpen kun je begrijpen wat er gebeurt, zonder teveel afgeleid te worden.

 

De toekomst

In de toekomst gaat er niet maar één soort interactie-stijl zijn. Mensen interacteren met digitale informatie in de hele wereld om zich heen. Nog meer dan ooit moeten we daarom kijken naar een gehele ervaring, van A tot Z. Welke informatie heeft iemand nodig, en op welk moment? En hoe kunnen we die informatie het beste overbrengen? Stel je voor, je rent ’s ochtends gehaast de deur uit. Een oplichtende of piepende paraplu wijst je waarschijnlijk beter op een aankomende regenbui dan een berichtje op je telefoon, die al in je zak zit.

 

Weg van het scherm!

Het aanbieden van contextuele informatie door kalme interacties in je omgeving lijkt de toekomst. Alle mogelijkheden voor interacties zullen daarvoor worden ingezet. Alleen door het combineren van al deze technologieën tot één grote gebruikerscyclus, kunnen we een echt gebruiksvriendelijke (digitale) wereld creëren. We kunnen dan onze aandacht weer op de wereld richten in plaats van ons af te zonderen met een scherm.

 

Bron: Frankwatching.com


Heb je een vraag over websites?Wij helpen je graag verder, vrijblijvend en kosteloos!
Neem gerust contact met ons op.

  Bel ons op 040-7470070

  Mail ons met een vraag of... om gebeld te worden.

Zegt het
voort!

Product aanbod

Berichten

Naar bovenkant pagina