• soms willen we iets onder de aandacht brengen, verzameling vintage fototoestellen

Soms willen we iets onder de aandacht brengen

Omdat het leuk is om te weten...

Medusa.nl ALTIJD EEN PASSENDE WEBOPLOSSING

Nepreviews en misleidende zoekresultaten verboden vanaf 28 mei 2022

Nepreviews en misleidende zoekresultaten verboden vanaf 28 mei

  

Er komt een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms. De wet gaat per 28 mei 2022 in.

  • Sites moeten vóór publicatie reviews checken op echtheid
  • Sites mogen niet betalen voor valse beoordelingen
  • Als er betaald is voor zoekresultaten moet dat duidelijk gemarkeerd zijn
  • Sites moeten duidelijk zijn over wie verantwoordelijk is voor de retourzendingen
  • Sites moeten zichtbaar maken als er sprake is van een gepersonaliseerd prijsaanbod
  • Dit geldt ook voor ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media
  • In de hele EU kunnen boetes opgelegd worden van minimaal 4 % van de omzet in een land

 

Vóór publicatie checken

Online reviews moeten straks door webshops vóór publicatie op echtheid worden gecontroleerd.

Naar consumenten moet transparant worden gecommuniceerd hoe zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Ook is het verboden op het tegen betaling door anderen laten plaatsen van valse beoordelingen.

Webshops en digitale platforms worden aangepakt als er valse beoordelingen worden geplaatst.

 

Betaalde zoekresultaten markeren

In de nieuwe wet zit ook een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame is, of dat betaald is voor een hogere plaatsing.

 

Duidelijkheid over verantwoordelijkheid

Platforms moeten duidelijk maken wie verantwoordelijk is voor de retourzendingen, zodat de consument weet waar hij of zij problemen kan aankaarten.

 

Gepersonaliseerd prijsaanbod

Ook is het verplicht om consumenten te vertellen of er sprake is van een gepersonaliseerd prijsaanbod.

 

Dit geldt ook voor ‘gratis’ digitale diensten

Consumenten gebruiken volop ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media, waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. Aanbieders van dergelijke diensten moeten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Ook krijgen consumenten het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’, wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.

 

In de hele EU: boetes van minimaal 4 % van de omzet

De wet moet in de hele EU gaan gelden, zodat consumenten overal dezelfde bescherming hebben. De regels gelden ook bij het doen van online aankopen over de grens.

Europese toezichthouders gaan voor de nieuwe wet op internationaal niveau met elkaar samenwerken. Zij kunnen in 1 of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal 4 % van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt.

 

Bron: rijksoverheid.nl en retailtrends.nl


Heb je een vraag over websites?Wij helpen je graag verder, vrijblijvend en kosteloos!
Neem gerust contact met ons op.

  Bel ons op 040-7470070

  Mail ons met een vraag of... om gebeld te worden.

Zegt het
voort!

Product aanbod

Berichten

Naar bovenkant pagina